22 februari 2010

Vit kladdchokladtårta med varma hallon

Snälla, kan någon testa det här receptet från "Halv åtta hos mig" och säga om den är värd att testa..
Ser ju väldigt smarrig ut!




Vit kladdchokladtårta med varma hallon



250 g vit choklad
200 g smör
3 st ägg
2.5 dl strösocker
2 dl vetemjöl

Glasyr150 g vit choklad
0.5 dl vispgrädde

DekorationFlorsocker
Varma hallon
Foto: TV4
FOTO: TV4

Receptet ger 16 bitar.

Gör så här

1. Tårta
Sätt ugnen på 175 grader.
2. Hacka chokladen.
3. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter.
4. Vispa ägg och socker poröst.
5. Rör i choklad och mjöl.
6. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter.
7. Grädda i nedre delen av ugnen 30-35 minuter.
8. Låt kallna och ställ in i kylen.
9. Glasyr
Hacka chokladen.
10. Koka upp grädden.
11. Ta den från värmen och tillsätt chokladen. Rör om tills den smälter.
12. Låt glasyren halvstelna ca 5 minuter i kylen.
13. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen.
14. Sikta över florsocker och servera med varma hallon.

5 kommentarer:

  1. ja jag kan göra den på jobbet i veckan! ;)hör av mig om resultatet senare..kabel? ;)

    SvaraRadera
  2. Härligt, gör det! :)

    Jag har sagt till om kabeln. Hör av mig när får veta nåt.

    SvaraRadera
  3. En fundernig...
    Man kan ju göra dem i folieformar och smaksätta glasyren med lite hallon alt. röra ner lite hallon i smeten. Borde inte det funka?! Eller blir det för likt muffins då?

    SvaraRadera
  4. Låter ju iofs lite smart och muffins är ju också gott.
    Kanske får grädda lite kortare då bara?

    SvaraRadera