24 februari 2010

Gång- och biltrafikanter

Jag brukar vara ute och gå, men jag brukar även köra bil. Således är jag både biltrafikant och gångtrafikant, dock ej samtidigt.

När jag är ute och går brukar jag ta hänsyn till om det kommer bilar och jag brukar gärna gå över på övergångställen om det finns ett sådant. För min egen skull brukar jag helst försöka få ögonkontakt med personen i bilen innan jag kliver ut i gatan, men det gör absolut inte alla andra gångtrafikanter.
Tvärtom skulle jag vilja påstå. Det kan leda till att man blir påkörd, eller att man kör på. Båda alternativen är lika illa.

MEN, nu var det ju inte det jag skulle prata om, utan om varför många gångtrafikanter inte tänker likadant när de går, som när de kör bil.
I bilen sitter man gärna och kommenterar hur folk kör, går och agerar i trafiken, men när man själv sen blir en Herr/Fru Gårman då tänker de inte på samma sätt längre. Helt plötsligt blir bilisterna "dumma i huvet" och "hur fan kör du egentligen!??".

Mycket skumt.

Idag var en sån dag, fast det var bara en liten händelsen som skapade funderingen kring det här inlägget. Det som hände var att när jag var nere vid affären och skulle köra därifrån, då fick jag tvärbromsa för en dam som kom och gick vid affärens övergångställe. Hon pratade i telefon. När hon stod med ena foten ute i gatan och jag som hade tvärbromsat för att jag med nöd och näppe sett henne och ville att hon skulle gå över, då tvärstannar damen och börjar veva med armen som att "kör, kör!!"

Tror hon att det underlättar för mig, att jag behöver tvärbromsa och sen INTE låta henne gå över?
Nej lilla damen, tvärtom är det väldigt dåligt för både miljön, bilen och framförallt mitt arga sinne att hon ska veva med armarna och vägra gå över.

Så nu ska jag inte stanna för gångtrafikanter längre. Bäst ni passar er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar