11 mars 2010

Språkpolis!

Jepp, jag är språkpolis av stora mått, men jag är den första att erkänna att jag skriver mycket fel och ofta.
Därmed inte sagt att jag får klaga på andra som skriver fel. ;-)

Något jag är allergisk emot är t ex särskrivningar, ni vet när man skriver sär skrivning istället för särskrivning.

Sen fattar jag inte hur svårt det kan vara att skilja på mera och flera eller dem och de?

Jag stör mig även (otroligt) mycket på avaktivera, osocial, oeffektiv och andra ord där man sätter ett O framför ordet istället för det som det egentligen heter.
Det heter INaktivera, Asocial och INeffektiv. Inget annat.

Sen finns ju exempel som gamlare och dåligare. Jag behöver inte ens skriva det korrekta här va?

Så, nu är det fritt fram för er att leta fel i mina texter, ni kommer säkert hitta flera...

7 kommentarer:

  1. vet du vad.,jag är en person som skriver fel och slarvigt.. som du märkt på bloggen o msn o skype ;) sorry... men jag skriver alltid snabbt o tänker inte. SÅ SlarvMiranda ska faktiskt skärpa sig.Är asmånga i min närhet just nu som stör sig på särkrivningar o slarv..SÅ jag måste ta tag i mitt slarv :) kram

    SvaraRadera
  2. Kära syster, du får skriva så många fel du kan och orkar. Jag lovar - jag läser din blogg i alla fall. ;) *kram*

    SvaraRadera
  3. I detta fallet tycker jag ju att det var/är lite kul att konkurenten drabbas för på netonnet är ni väl inte kassa.

    SvaraRadera
  4. hmmmm... jo, visst är det obra(!) när folk inte kan använda korrekt svenska när det behövs ;) jag har dock HELT adopterat ordet OBRA! hehehe! tycker det är ett helbra uttryck! :D

    //Maggan

    SvaraRadera
  5. Är detta något som drabbar oss stackare som hade Starefors på gymnasiet??? Vill minnas att vi är fler ur den gamla klassen som får små anfall av just de saker du nämner...
    Inte jag då... Jag är ju alltid lugn och sansad utan anfall... ;-)

    //Anna M

    SvaraRadera
  6. Jag haaller absolut med dig - om än mer paa tyska än paa svenska ;-)
    En särskild favorit paa det sistnämnda är dock " Jag ska hälsa han ..."
    Det var aldrig naagonsin naagon i NetOnNet som sa det rätt! (Har daa säkert aldrig naagonsin ringt till dig för att be dig hälsa naagon naagot ;-))

    SvaraRadera
  7. Anna, juuust det ja, käre gamle Perra, eller stavade han med ä kanske? :))
    Ja han har ju satt sina spår faktiskt och jag är som du - alltid lugn och sansad och retar aldrig upp mig över något. ;)

    Simone, *hahaa* ja DET är ett STORT språkfel och jag kan tänka mig att du som inte har svenska som modersmål märker sånt än mer än vi andra.
    Det är samma med att alla säger "jag är *** än dig" när det ska vara "jag är *** än DU".
    Classic mistake!

    SvaraRadera