19 mars 2010

Hjärnskakning och utslagna tänder

...fast så illa blev det som tur var inte.
Prinsen gjorde en rejäl vurpa över soffryggen och rakt ned i golvet med ansiktet före igår kväll.

Gissa om jag blev skiträdd och höll på att avlida av chocken..

Blodet välde ut ur munnen på honom och han höll sig om hvudet mitt i allt gallskrikande. Jag fick panik och hann som sagt tänka både hjärnskakning och utslagna tänder. Jag försökte trösta och vara så lugn som möjligt hela tiden och samtidigt trycka in fingrar i hans mun för att känna om tänderna var lösa.
Igen reaktion som tur var, men jag upptäckte till slut att tungan hade fått sig ett rejält vampyrbett och det var Det som blödde så.

Efter ca fem-tio minuter, helt omöjligt att avgöra tidsaspekter när man är orolig, hade han lugnat ned sig och verkade helt ok. Huvudet gjorde inte ont och det slutade blöda från tungan.

Tänk vad läskigt det är med såna här saker, som i vårt fall slutade lyckligt , men man hinner tänka hemska saker både en och två gånger.

2 kommentarer:

  1. usch ja! Alla gånger de voltat... mina barn har en förmåga att få bulor som inte är av denna värld - de växer ut som horn! Tom läkarna blir konfunderade de gånger vi åkt in. Jätteläskigt!

    Ett tips från en småbarnsmorsa till en annan, ring försäkringsbolaget och tala om att han slagit i tänderna, även om de inte är lösa. De kan vara bra att ha gjort om de mot förmodan skulle vara nåt i framtiden. De brukar oftast vilja att tandläkare kollar också visserligen. De kan nämligen skada de permanenta tänderna vid en smäll men de ser man ju först när de kommer ut.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! En kollega sa samma sak för en stund sen och hon har fyra barn, så hon har nog också varit med om det där ett par gånger.

    Jag gjorde själv en sån grej som barn, blev nedputtad från en rutschkana och slog i tänderna. Fick dra ut och gick tandlös ett bra tag. Har idag en lite vit fläck på en framtand pga det.
    ...och mitt var väl lindrigt. Finns nog de som råkar väldigt illa ut.

    SvaraRadera