1 augusti 2012

Jobb, semester och barnuppfostran

Tillbaka på jobbet efter fyra härliga och korta semesterveckor och det är som man aldrig har varit borta ens..  Det är lite synd att en semester alltid känns för kort oavsett hur lång den än är.

Men i alla fall, jag ska få den berömda ur och berätta lite om upplevda äventyr, förutom det lilla ni redan sett, men innan dess tänkte jag bara be er uppmärksamma en bra krönika jag läste idag angående barnuppfostran.
Låt ungarna härja runt lite!

Bra tanke och kanske absolut något man ska ta till sig istället för att jämt vara där med pekpinnar och banna.
Ett bra barn är ett harmoniskt barn, eller?

4 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt det kan ligga mycket i det där. Min vän i skåne, vet jag att jag blev ganska förvånad över, när jag besökte henne första gången sedan hon fått barn. Två stycken småttingar. Det var MYCKET mer tillåtande än jag någonsin sett. Det blev kladdigt, det blev rörigt, de blev skitiga... men i slutändan... Det var inget som egentligen gjorde så mycket. Förutom det faktum att det var någon som fick städa upp... eller stå ut i röran. Jag fick mig en ordentlig tankeställare när jag såg hennes variant av barnuppfostran. =)
    (trots att jag egentligen inte har det egna perspektivet)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska jag se om jag kan få tummen ur och svara på lite kommentarer igen. Varit dåligt med det hela sommaren! :)

      JAG är nog den som har mest ont av att "fri uppfostran" i den bemärkelsen att vara med tillåtande med kladd och stöka ned. Det är ju JAG som tycker det är jobbigt att det ligger bröte överallt, inte Mille.
      Så bara man kan jobba med det och bli mer accepterande så skulle säkert jag också må bättre och bli lugnare, tillsammans med att Mille inte behöver bli arg/sur för att vi tvingar honom att plocka upp.. men samtidigt så VILL jag att han ska bli väluppfostrad och veta att man SKA göra i ordning efter sig.

      Det är dubbelt det där, tveklöst!

      Radera
  2. Tycker att det är helt ok att barnen får vara med och städa upp efter sig, även små barn kan göra en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det är lika viktigt som att vara tillåtande i leken. Som sagt, jag tycker det tillhör god uppfostran att faktiskt plocka upp, städa och röja undan efter sig.

      Kul att du kommenterade hos mig!

      Radera