17 mars 2011

Dåligt samvete?

Jag är ju en person som ganska ofta får dåligt samvete över saker, egentligen ofta sånt som jag inte kan rå för, men det blir bara så. Arv från kära mor misstänker jag.

Igår hände en sån typisk sak som gav mig dåligt samvete, men som var HELT meningslös egentligen.
När jag körde till jobbet på morgonen och hade kommit några kilometer hemifrån, så mötte jag en skolbuss som var på väg i motsatt riktning, alltså på väg mot Viskaforsskolan. Bakom bussen kom en kille springande och hade uppenbarligen missat den. Han tog sig för huvudet och hängde med det.

Jag var två cm från att stanna bilen, vända och erbjuda honom skjuts tillbaka, det skulle ta mig typ fem minuter extra att komma till jobbet - men jag gjorde det inte..
Vet inte varför, men jag tänkte på det hela vägen in till stan och flera gånger senare under dagen. Det gav mig så otroligt dåligt samvete, trots att jag vet att killen säkert kom till skolan ändå. Han gick väl hem och fick skjuts av sina föräldrar, eller helt enkelt väntade på nästa buss...

Men kanske hade jag gjort hans dag om jag hade stannat...

4 kommentarer:

  1. hehehe... den här gången tänker jag INTE lätta ditt samvete! ;) Självklart hade han blivit superglad om du plockat upp honom. Jag har plockat upp inte mindre än TVÅ personer som varit på "vift". De såg jag förvisso nattetid på vägen mellan H-sund och Umeå. (typ som mellan Bua och Vbg) Lite mer utsatt läge.
    Den ene var en dretfull kille från Kiruna som trott han skulle kunna gå hem i vintermörkret efter en fest. Efter en mil var han ganska less...
    Det andra var en 14 åring (nästan 15 som hon sa själv) som vid 03.30 satt vid vägkanten och sms:ade. Sommartid och hon hade säkert inte frysit ihjäl, men vem vet vad annat som kunde hänt.
    Nåja, den du inte plockade upp hade säkert bättre möjligheter. Kanske lärde han sig att gå till busshållplatsen i tid framöver. ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det är klart han hade blivit glad, och det VET jag ju, eller så hade han blivit lite livrädd och trott att jag var en ful "tant" *haha**

    Du däremot gjorde HELT rätt i att hjälpa de där som du mötte!

    SvaraRadera
  3. Jag är precis som du, och hade säkert också suttit ett par dar och grämt mig över att jag inte hjälpt honom. MEN. Nån gång då och då gör vi the right thing, och då mår vi istället bra i ett par dar! Försök tänka positivt, och hjälpas nästa gång i stället. Å så ska jag göra likadant! :)

    SvaraRadera
  4. Jepp, du har rätt! Här ska det tänkas positivt! ;)

    SvaraRadera