16 februari 2011

En rädd prins

Vi har uppfostrat Mille att bli en orädd kille, en som inte är rädd för mörker, åska, småkryp osv, även om vi själva kanske kämpar med vissa av de rädslorna emellanåt.
I natt var dock första gången som han kom inspringande i vårt sovrum gråtandes och sa att det fanns spöken i hans rum. Jag fick trösta och bära in honom igen och visa att det inte fanns några spöken där. Bara en krukväxt som gav en skugga mot fönstret pga av nattlampan.

Igår kväll tittade han lite på "Mysteriet på Greveholm" där det finns två spöken. När de kom fram sa han direkt "Stick du stygga spöke, för du finns ju inte!" precis som i Alfons-boken och på kvällen läste vi "Räven i kolsvarta natten", en av hans gamla favoriter.
Det kändes alltså inte så konstigt att han kanske drömde lite läskigt igår med tanke på det han fick matat innan läggdags.
PLUS att han på sista tiden, nästan den sista veckan, har börjat vara rädd för mörker och inte vill gå in i rum som inte har lampan tänd.

Jag är lite fördömande nu kanske, men anledningen till att han blivit så här är dagis. Eftersom vi ALDRIG har gett honom anledning till att vara rädd för de här sakerna, så måste det komma därifrån.

Vad ska man göra, ska man säga till och be att de "bagatelliserar" om andra barn skriker för de är mörkrädda, eller för att de ropar att de är rädda för spöken?

Liksom, HUR får jag tillbaka min modige lille kille? (..jo jag vet att det säkert växer bort, men ändå..)

5 kommentarer:

  1. Ludde har länge varit rädd för spöken...vill inte ens läsa Laban. Absoluuuut inte se filmen. Började sedan han började på körsbär. Tror att det kommer från dagis... Vet inte riktigt vad de äldre barnen på dagis pysslar med, kanske det finns elaka spöken o annat med i deras lekar som har skrämt de mindre. Just nu drömmer Ludde om heeeemska groooodor....vaknar o skriker på nätterna...

    SvaraRadera
  2. http://www.growingpeople.se/templates/ExpertQuestion.aspx?id=15311

    SvaraRadera
  3. Tack Ulle, den länken behövde jag få läsa..

    Det är trist dock att det är dagis som är "boven" i det här fallet, för det känns ju som det faktiskt ÄR det när även Ludde har blivit rädd efter att ha varit där.
    Säkerligen är det bara sagor som lästs och som fått för stora proportioner, men frågan är ju om det är någon idé att ens säga nåt till lärarna..?
    Troligen inte..

    SvaraRadera
  4. Tror du/ni inte det bara kan vara sånt här som inte går att undvika. Hade det inte kommit via dagis hade det kommit via kompisar på andra stället. Vissa saker verkar alla ungar gå igenom, oavsett hur vi föräldrar försöker stoppa eller hindra eller skydda... :(

    SvaraRadera
  5. Självklart har du helt rätt Ullisen, jag hade nog bara ett stort behov av att skylla på någon, som vi svenskar har en irriterande tendens att göra, och då fick dagis skiten.
    Det är klart man inte kan undvika det och det är upp till mig/oss att försöka peppa honom bara, att försöka göra honom orädd igen.

    Jag funderade på att göra en koppling till din erfarenhet av nattskräck och visa att det finns dem som har det tusen gånger värre, men jag kände att jag inte rättvist kunde jämföra de två.
    Jag är SÅ tacksam att det inte är just nattskräck han upplever, för gu´va maktlös man skulle känna sig då, ja du vet ju själv..

    SvaraRadera