28 februari 2011

Det där man inte helst pratar om..

...har landat hemma i vårt hem.

Va?

Jo, den där ovälkomna magsjukan som ingen vill ha, men som de flesta får någon gång om året sådär.
Den här veckan föll den lotten på Mille som inatt gjorde en kaskad rakt på Fia (som är mest klögmagad i Borås) och sen var det tango en timma framöver som gällde.
Byta lakan, tvätta och bädda rent. Alltid lika roligt och välkommet!

..och idag är hon hemma och VAB:ar medan jag åkte till jobbet, allt för att undvika att bli sjuk själv. Jag har lite problem med det där nu för tiden. Hua!
Problemet är ju  bara att man inte kan säga nåt om det på jobbet, därav inläggets titel, för då blir man halvt lynchad och helst ombedd att åka hem. Självklart vill inte jag smitta någon, men vi är bara EN som kan vara hemma för VAB.
Vad ska vara orsaken till att förälder nr två är hemma?
VAK? Vård av kollega?

...och OM man blir hemskickad, blir man det med fullbetalning då?

Dilemma. Lika bra att inte säga något... hoppas de inte läser bloggen. ;-)

6 kommentarer:

  1. Hehe!
    Är man frisk jobbar man - Inget konstigt alls... ;-)

    Vårt dagis nämnde en gång att de gärna vill att man håller barnen hemma om det är magsjuka i familjen. Detta betyder i så fall att om jag blir magsjuk och knappt orkar med mer än mig själv, så måste Patrik vara hemma med båda barnen! Hela familjen är hemma och klättrar på väggarna när den sjuke bara vill vila! Smiiiiidgt.
    Kommer inte på tal, även om jag vet att det sprids så jäkla lätt. Man smittar ju innan det bryter ut.

    Hoppas du kan klara dig!

    SvaraRadera
  2. Ääähhh... får man det så får man det. Ibland är man mer motståndskraftig än annars. Man kan visst vara immun mot Calicin också, som det visst heter på sjukhusspråk har jag lärt mig för ett par veckor sedan.
    Kräksjukan finns ju överallt, jösses! Tänk vad folk är roliga, affären, trappledstångar, dörrhantagen till Mc Donald's, mm, mm. Om det nu är så smittsamt, hur kommer det sig att vissa kan stå och torka spya efter de sjuka utan att själva drabbas??? Men visst blir man illamående om man känner efter ordentligt, för det är ju inte MYSIGT att spy inte...
    Lägg energin på att bygga upp den egna motståndskraften! Ingefära, vitlök, vitpepparkorn... alla husmorstips som finns! Nyttja dem! ;)

    SvaraRadera
  3. Hej Marie!

    Är så roligt att läsa din blogg tycker jag! Kul med ditt jobb, skulle jag kunna tänka mig att ta över om du tröttnar!

    Hoppas du slipper heja på Ulrick!

    Ha det så gott! Kramkram

    SvaraRadera
  4. Hej! Hoppas att han kryar på sig snart. Ludvig saknade Mille och Elias idag. Elias var oxå hemma o spydde. Så nu sitter vi bara och väntar på vår tur....hoppas att den inte kommer.

    Kram Ulle

    SvaraRadera
  5. Stackare...:( Tips - om ni inte redan kommit på det förstås- är att "bädda" med badlakan istället för vanliga lakan. Enklare att byta 16 ggr/natt, enklare att tvätta och suger åt sig mer. krya på er!

    SvaraRadera
  6. Marie: Det där fattar jag inte, OK att man helst inte ska sprida runt magsjuka, men om HELA familjen stannar hemma är ju risken större att ALLA får det. Om bara en förälder är hemma är ju den risken mindre..
    Så JA, är man frisk jobbar man!

    Maggan: Vitpeppar intogs på direkten.. ;)
    Jag är inte en sån som känner efter, jag har inga problem med att varken torka spya eller träffa magsjuka personer. Tack och lov, eftersom Fia inte riktigt är lika "härdad".

    Lindie: Vad kul att du hittat hit! :)) ...och jag lovar att säga till om jag inte vill behålla jobbet. Fast då får du pendla. ;)

    Ulle: Åhh... stackarn´ som blev helt ensam. Det är så typiskt. Hoppas ni slipper det nu då ja, för annars lär väl Mille vara den som är ensam imorgon när han är tillbaka på dagis igen.

    Fraggelmorsan: Jodå, det tipset är anammat sen ett par spysejourer tillbaka. Vi märkte på den tiden att om vi skulle ha vanliga lakan skulle de ta slut innan magsjukan var borta. Så, man taget vad man havar, typ.

    SvaraRadera