7 mars 2013

Sjukdomar dagarna i ända

I ca tre veckor har familjen Löfdahl varit sjuka nu, på olika sätt.

Först var det jag med min magsjuka, sen följde Milles magsjuka på det och den här veckan blev det influensa för honom och den har sedan hoppat på Fia som nu är hemma både med sig själv och sonen.

Bild: http://www.minskole.no
Influensan har verkligen slagit ut dem, även om sonen numera är på bättringsvägen. Hostan lär han få ha kvar i några veckor dock, tror jag..

Fia ringde för en stund sen och sa att hon höll på att svimma, kanske avsaknad av energi och mat, men jag ska nog vara beredd på att åka hem och ta hand om både henne och prinsen.

Mille skickar vi till momorfar i Bua i eftermiddag för lite miljöombyte. Han är lagom trött på både oss och på att bara hänga inomhus hemma hela tiden. Igår var det t o m roligt att bara ta en promenad ned till affären.

Jag fortsätter hålla tummarna för egen del, att få 39-40 graders feberfrossa, svettningar, hosta, snor och ont i leder är inget jag längtar efter. Hustrun slapp magsjukan, då kanske jag slipper influensan.. Kan ju hoppas i alla fall.

..och på tal om sjukdomar, min far har i veckan fått diagnosen Crohns sjukdom.
Citat från sidan:
"Crohns sjukdom är en inflammatorisk tarmsjukdom som periodvis ger diarré, viktminsking och magsmärtor. Crohns sjukdom är liksom ulcerös kolit, en kronisk tarmsjukdom som oftast bara blir värre med tiden. I Sverige drabbas ungefär 500 personer varje år av crohns sjukdom och det är då främst unga som drabbas. Studier har visat att de flesta som insjuknar är mellan 18 och 30 år gamla, men både yngre och äldre kan också drabbas av inflammation i tarmen. Misstänker man att man har fått crohns sjukdom ska man inte vänta, utan undersöka saken så rätt behandling kan sättas in. 

Crohns sjukdom kan drabba mag och tarmkanalen men oftast får man bara inflammationen i tjocktarmen och tunntarmen. Personer med crohns sjukdom upplever tider där man är helt symtomfri och tider där man har tydliga symtom, men sjukdomen försvinner aldrig och även fast många mår mycket dåligt under skov (tiden då symtom bryter ut) så lever de flesta personer ett ganska så normalt liv. Klicka på "crohns sjukdom - symtom" för mer info om just detta."

Låter väl lagom roligt. *hm*. Inte konstigt att han alltid haft problem med magen. Han har ju säkert haft det här i många många år.
Hans stor utmaning blir väl att lägga om kosten nu och utesluta socker. Det verkar ju vara en stor bov i dramat.

*suck* När ska folk/vi/alla bara få vara friska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar