8 november 2012

Kladdkakans dag!

På förekommen anledning av fick jag idag uppdrag av hustrun att baka den här:


Kladdkaka med nougattäcke


Kladdkaka med nougattäcke
Källa: Egentagen bild
Uppladdad av: anncatrin_wikblad

Ingredienser

3 dl socker
1½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
100 g smält smör eller margarin
2 ägg
1 grovhackad chokladkaka, gärna Odense Krokant eller Marabou Dajm
1 Odense nougat

Gör så här

Rör ihop alla torra ingredienser, inkl. hackad choklad.
Rör ner äggen, blanda ordentligt.
Blanda ner det smälta margarinet.

Bred ut smeten i smord eller bakplåtspappersklädd form, grädda i 175 grader ca 28-30 minuter.
Hyvla över nougaten direkt när den kommit ur ugnen, bred ut nougat över hela.

Man kan göra kladdkakan i en långpanna. Dubbla då allt i receptet, utom chokladkakan.

(Recept lånat från www.matklubben.se)

3 kommentarer:

  1. Hmmm... blev ju nu ruskigt sugen på kladdkaka!
    Den verkar ju supergod den där.
    Undar om jag kan hålla mig till någon gång när jag kan ta med till jobbet också... för det är INGEN bra idé att behöva trycka i sig allt själv... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, jag lovar, om du lyckas trycka i dig den på egen hand så ska du få ett pris! Den var SÅ mäktig!
      Jag orkade typ en matsked och sen vände det nästan.. mäktig, mastig och mättande. T o m Mille sa efter en stund: - Mamma, den var inte god längre... och såg lite grön ut.

      ;)

      Så baka du och dela med dig istället..

      Radera
  2. Mums vad god den såg ut!!! Jag ÄLSKAR noughat!!!

    SvaraRadera