8 januari 2013

Reflexer!!

Vad är det för problem med folk och reflexer?!
Varför kan inte folk lära sig att det är viktigt att ha reflexer på sig och att de INTE SYNS annars!?

Jag avskyr kvällskörning och när det dessutom då gärna regnar eller snöar samtidigt som man får möte av ett pärlband med bilar och helt plötsligt ser man, när det egentligen nästan är för sent, att det kommer gående en snubbe utmed vägen eller som ska korsa den. Det är bara tur att man i de förhållandena inte kan köra speciellt snabbt så man hinner reagera.
..men vad händer den gången jag INTE hinner se dig? Den gången du tar ett kliv ut i vägbanan och jag kör på dig. Varken JAG eller DU vill ju att det ska hända, eller hur? Det är inte värt det..

Jag har vid ett flertal tillfällen varit SÅ nära att stanna bilen, kliva ur och ge "dig" mitt eget reflex eftersom du uppenbarligen har glömt ditt eget, men så kommer jag på att om JAG ger DIG mitt, så jag har själv inget.. och jag tänker INTE vara en av dem som blir föremålet för min egen irritation.
Jag kanske borde köpa på mig ett lager som ligger i bilen och bara veva ned rutan i förbifarten och kasta ut till dem jag ser utan. För DIN SÄKERHETS SKULL!

Bild från http://nyhetersto.se/om_index.asp?ID=122

4 kommentarer:

  1. Jaaa! Köp på dig ett lager! Det tycker jag absolut verkar vara en bra idé! Jag har inte mött så jättemånga reflexlösa, men tanken har även slagit mig, att man borde ha med sig och dela ut. Vansinne med folk som är ute och går utan reflexer där det kör bilar och är trångt.
    Jag ska erkänna att jag någon gång missat att det blev mörkt så fort. Men då har jag sett till att i princip stega ner i diket vid sidan om det kommit bil. Så risken att bli påkörd endast funnits om de väljer att köra av vägen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart missar jag också, men de gångerna är få då jag har ett som sitter fast i jackan. Det är ju så enkelt!

      Radera
  2. Håller med Maggan! GÖR'T!! Och kasta hårt, du kan ju alltid skylla på omtanken om nån blir förbannad över ett blåmärke? :)

    ps. jag har länge blivit hånad för min reflexväst (började med det när eLi började gå själv och jag tyckte på henne en väst (jadå, jag blidde ifrågasatt och "hånad" för det också; "du tycker inte det räcker med reflexerna på overallen du?") och jag insåg att HON syntes fint men inte jag. Så kan man ju inte ha det så jag inhandlade å det gula varuhuset en styck för 15:- gul väst som sen dess suttit på mig nästan dygnet runt när jag går till och från bussen till jobbet etc. Klart det är lite fånigt, men... det är säkert cykelhjälm också men det använder jag och den dag jag åker i backen/undviker att bli påkört för att jag har töntig väst så är ju vinsten min!

    SvaraRadera
    Svar
    1. *haha** Så sant..

      ..och idag var jag nära att öppna dörren i farten (men det är ju inte så säkert) och ropa till damen med hundarna; - Bra jobb!!!
      För både hon och hundarna hade västar på sig. *Tummen upp**

      Jag förstår inte varför det är så svårt att tillverkarna av jackor inte syr på reflexer på jackor som snygga detaljer. Det behöver ju inte vara FULT med säkerhet liksom. Inte bara på barnens kläder då heller, utan än mer på vuxenkläder. Det är ju vi som vuxna som är sämst på att förse oss.

      Radera