27 februari 2013

Magsjuka out of da house


Natten till söndag blev Mille sjuk, han spydde nio gånger och det var bara att torka svett ur pannan samtidigt som man tröstade. En femåring som har magsjuka är ingen enkel grej. Han var verkligen dålig och sa att han aldrig ville ha magsjuka igen.. stackarn'...

I måndags låg han utslagen i sängen och soffan hela dagen, spydde vid ett tillfälle. Vatten gick ned (Tack till Bacillakuten på SVTB som dagen innan hade visat vikten av att dricka vatten!), men sen var det stopp. Två bett på en rostad smörgås och sen inget mer..

I tisdags var det som att vända på en hand, han var pigg igen och nästan som vanligt. Idag är han på dagis och jag jobbar. Tack och lov att magsjuka inte är så långvarigt... för alla, utom för mig då tydligen som istället hade magras i sex dagar förra veckan. Tillräckligt länge för att fundera på om det var nåt annat, typ salmonella. Så i fredags var det provtagning och idag fick jag besked om att det inte fanns några salmonellabakterier, eller andra bakterier heller för den delen.

Som tur var!




2 kommentarer:

  1. Verkligen jobbigt med magsjuka! Liten krake...

    Jag har tack och lov inte haft magsjuka på så länge så jag minns knappt. Det jag får är däremot andra magproblem typ bukras som du verkar få också. jag blev faktiskt fundersam när du skrev du hade ätit mat med kokosmjölk. Jag blev "riktigt" dålig av en linssoppa jag gjort med kokosmjölk som förvisso också var ruskigt starkt kryddad (lite väl häftigt av misstag). Mådde illa och kunde inte äta något, men det gick över till dagen efter. Sedan kunde jag dock äta rester av soppan med en stor klick créme fraîche för att göra den mildare. Då klarade magen det bra...
    Känslig mage men tack och lov verkar jag klara mig från riktig magsjuka iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är värdelöst när just magen pajar ihop. Det finns liksom inte så mycket att göra åt det.
      Låter ju som kanske kokosmjölk kan vara en bidragande orsak.. med tanke på att du råkat ut för liknande. Ska kanske ta det lugnt med det i fortsättningen.

      Radera